Likt den obligatoriska årsredovisningen som lämnas till Bolagsverket så ska också varje bolag lämna in en inkomstdeklaration till Skatteverket. En inkomstdeklaration för aktiebolag och för enskilt företag måste deklareras i en inkomstdeklaration.
Därför ska du lämna en inkomstdeklaration
Du som äger ett företag ska likt en privatperson redovisa verksamhetens resultat. Inkomstdeklarationen är en av de viktigaste blanketter du lämnar in, då den visar vilken skatt din verksamhet ska betala och hur mycket skatt du eventuellt kan få utbetald. Sverige har komplexa skatteregler och olika blanketter gäller för olika bolagsformer. Det finns fyra olika deklarationstidpunkter under ett år och beroende på vilken bolagsform du bedriver din verksamhet i och vilket räkenskapsår du har bestämmer vilken tidpunkt som gäller för dig. En felaktig inkomstdeklaration kan bli kostsam för företaget. Det är därför en god idé att ta hjälp för att allt ska bli rätt från början. Förslagsvis anlitar du en Auktoriserad Redovisningskonsult som fyller i och lämnar in din inkomstdeklaration.
Hjälp med inkomstdeklaration
För dig som driver ett eget företag kan det vara svårt att veta hur, när och vad du ska deklarera. Det viktigaste är att ha kontroll på vilken företagarkategori du tillhör. Många företag har redan en Redovisningskonsult som sköter företagets bokföring och då är uppdraget att hjälpa till med inkomstdeklarationen ofta en del i den löpande bokföringen. En Auktoriserad Redovisningskonsult kan ge dig värdefull rådgivning om deklarationer för olika företagsformer och kan även hjälpa privatpersoner med sina inkomstdeklarationer.